Hirsinen Oppikylä on haluttu työpaikka

kesä 18, 2020 | Koulut

Hirsirakentamisessa on vetovoimaa. “Työnhakijat tuovat jo rekrytointivaiheessa esille kiinnostuksensa nimenomaan hirsirakenteiseen päiväkotiin työpaikkana”, kertoo kokemuksistaan Jaana Rainio, joka toimii kahden hirsirakenteisen Pilke-päiväkodin johtajana Jyväskylässä ja Laukaassa.

Hirren viehätys syntyy sen terveellisyydestä ja kodikkuudesta. “Henkilökunta arvostaa viihtyvyyttä. Hirsi luo lämmintä tunnelmaa. Uudet työntekijät kiinnittävät ensimmäisenä huomion hirsiseiniin. Henkilökunnalle myös hyvä sisäilma on erittäin tärkeä”, korostaa Rainio.

On täysin ymmärrettävää, että hirsikoulut ja -päiväkodit vetoavat henkilökuntaan. Ympäri Suomea koulu- ja päiväkotihenkilöstö kärsii huonosta sisäilmasta ja vanhanaikaisista ja ahtaista tiloista. Ongelmallisiin tiloihin on vaikea saada uusia työntekijöitä ja entisetkin suunnittelevat siirtymistä muualle.

Henkilökunta saattaa joutua kantamaan harteillaan myös lasten vanhempien huolen. Vanhemmat pommittavat viesteillään koulujen ja päiväkotien johtajia, jotka joutuvat ikävään välikäteen. Tämä kaikki heijastuu tietenkin myös kunnan maineeseen.

Terveyttä, hyvinvointia ja vetovoimaa

Monilla paikkakunnilla näihin ongelmiin on jo löydetty ratkaisu. Yhä useammin vanhan rakennuksen tilalle nousee uusi hirsikoulu tai -päiväkoti. Suomalaiset tietävät mainiosti hirren hyvinvointivaikutukset. Hirsi on luonnostaan ekologinen ja hengittävä materiaali, joka pitää huolen siitä, että sisäilma on puhdasta.

Vanhempia kiinnostaa nykyään yhä enemmän, millaisissa päiväkodeissa ja kouluissa heidän lapsensa päivittäin ovat ja mistä materiaaleista ne on rakennettu. Jaana Rainio kertoo, että hirsipäiväkoti on monen vanhemman mielestä houkutteleva vaihtoehto. “Hirsi kiinnostaa vanhempia. Toki päiväkotimme ovat myös kivoilla paikoilla metsän läheisyydessä, ja luontopainotteisuus näkyy.”

Myös hirsirakennuksen kodikkuus on tiloja käyttävien lasten ja heidän perheidensä mieleen. Rainio toteaa, että hirsipäiväkodissa viehättää kodinomaisuus ja viihtyisyys: “Hirsiseinät ovat esteettiset. Päiväkodissa vierailleet ovat kiinnittäneet huomiota myös puun tuoksuun. Lisäksi hirsi on akustiikaltaan hyvä materiaali.”

Opettajatkin arvostavat hirttä. ”Metsä on lähellä sydäntä, hirsi lämmittää sekä mieltä että sydäntä. Hirsisessä rakennuksessa on sellaista pehmeyttä, jota ei valitettavasti saavuteta ikinä elementtitaloissa”, kertoo Ouluun rakentuvan kristillisen yhtenäiskoulun monitoimimies, luokanopettaja, teknisen työn ja kuvataiteen opettaja Anssi Lautamo.

Pudasjärvelle neljä vuotta sitten valmistuneen maailman suurimman hirsikoulun rehtori Mikko Lumme näkee hirsirakenteisessa koulussa samanlaisia hyviä ominaisuuksia kuin Lautamo ja Rainio. “Hirren ja puun vaikutus psyykkiseen oppimisympäristöön, eli oppilaiden ja henkilökunnan viihtyvyyteen, on ollut täysin kiistaton”, riemuitsee Lumme.

Oppikylä suunnitellaan käyttäjiä varten

Viihtyisä ja terveellinen oppimisympäristö on lähes kaikki, mitä voi toivoa. Siitä voi kuitenkin pistää vielä paremmaksi. Hoivarakentajat ja Honkarakenne Oyj ovat kehittäneet Oppikylä-konseptin, jossa yhdistetään kaikki hirren hyvät ominaisuudet pedagogisiin ja käyttäjälähtöisiin tiloihin. Oppikylä-mallissa koulun tai päiväkodin henkilökunta otetaan mukaan suunnitteluun, ja sitä valmennetaan muuttuvaan oppimisympäristöön. Henkilökunta on ottanut tämän toimintamallin ilolla vastaan. Tästä voit katsoa videolta kokemuksia yhteisestä suunnittelusta.

Hoivarakentajat ja Honkarakenne Oyj suunnittelevat ja rakentavat kouluja ja päiväkoteja, jotka ovat paitsi terveellisiä ja toimivia oppimisympäristöjä myös houkuttelevia työpaikkoja. Hyvinvoivat ja sitoutuneet työntekijät ovat jokaisen koulun, päiväkodin ja kunnan voimavara. Tyytyväiset perheet ovat niiden elinehto.

Tutustu vastuulliseen koulurakentamiseen

Koulu, jossa tilat eivät rajoita toimintaa vaan ohjaavat yhteisölliseen, vuorovaikutukselliseen oppimiseen. Lataa vastuullisen koulurakentamisen opas ja lue, miten me rakennamme.

Tutustu vastuulliseen koulurakentamiseen

Koulu, jossa tilat eivät rajoita toimintaa vaan ohjaavat yhteisölliseen, vuorovaikutukselliseen oppimiseen. Lataa vastuullisen koulurakentamisen opas ja lue, miten me rakennamme.