Siirry suoraan sisältöön
Artikkelit

Asiakaslähtöinen kasvun tekijä

Hoivarakentajien asiakkuusjohtaja Jouni Salmelle asiakaslähtöisen ajattelun kehittäminen ja juurruttaminen koko organisaatioon on innostavaa ja palkitsevaa.

2 min lukuaika
Jouni Salmi Hoivarakentajat

Kun Jouni Salmi aloitti projektipäällikkönä vuonna 2017, oli hoivarakentajia kymmenkunta. Melko nopeasti hän siirtyi teknisistä tehtävistä tekemään töitä asiakkaiden kanssa. 

Insinöörikoulutuksen saanut Jouni Salmi mietti aikanaan, että rakennusala ei ainakaan houkuttele, siksi huono sen maine oli 2000-luvun alkupuolella. Sen sijaan hän teki pitkän päivätyön turvallisuusteknologian parissa.

– Puurakentaminen ja puun käyttö oli tullut tutuksi omista pienistä rakennushankkeista. Ja kun Hoivarakentajat otti yhteyttä, ajattelin että haluan ainakin kuulla mistä on kyse, vaikka minulla olikin hyvä työ.

Kuluneen seitsemän vuoden aikana Salmi on huomannut alan edistyksellisyyden. Erityisesti energiatehokkuuden vaatimukset ovat pakottaneet parantamaan juoksua. Hän on innostunut EU-sääntelyn mukanaan tuomista muutoksista, jotka ohjaavat rakennus- ja kiinteistöalaa yllättävänkin nopeasti kohti vähäpäästöisempää tulevaisuutta

– Sääntely on kunnianhimoista ja johtaa vastuullisesti toteutettujen hankkeiden lisääntymiseen. Puusta ja ympäristöystävällisyydestä on tullut valtavirtaa, hän iloitsee.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan

Asiakkuusjohtajana toimivan Salmen erityinen mielenkiinnon kohde on asiakaslähtöisen ajattelun kehittäminen ja juurruttaminen koko organisaatioon.

– Erityistä iloa tuo se, kun näkee ihmisten tekevän innolla omaa työtään ja saa nähdä kuinka kukin kasvaa omassa tehtävässään. Ihmisten kanssa toimiminen on erityinen voimanantaja. Yksin ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa pohdiskelemaan. Hoivarakentajilla kannustetaankin ottamaan aina joku palloseinäksi, jotta eri näkökulmien kautta kirkastuisi paras ratkaisu.

Jounin ja kumppanien luoma toimintamalli ohjaa pitkiin asiakassuhteisiin pikemmin kuin yksittäisten hankkeiden tuottojen maksimointiin. Kaikki on helpompaa kun taustalla on hyvä ymmärrys asiakkaista ja heidän tarpeistaan sekä toimivat prosessit.

– Tavoitteemme on, että kaikki asiakkaamme voisivat hyvillä mielin suositella meitä muille. Jokainen hyvän jäljen jättänyt kohtaaminen luo meille pysyvää kilpailuetua.

Omaa vai ostettua osaamista?

Usein saattaa olla parempi ostaa osaamista kuin rakentaa sitä oman talon sisälle.

– Kasvuhakuisen hoivayrityksen kannattaa keskittyä ydinbisnekseen, niihin sotepuolen kulmiin ja haasteisiin. Jos yrittää olla samalla hyvä rakennuttajaorganisaatio, voi mennä pieleen.

Jouni Salmen mukaan Hoivarakentajat ei ole aivan tavallinen rakennusliike.

– Hankimme rahoituksen, keskustelemme hyvinvointialueiden ja kuntien kanssa, hoidamme  suunnittelun, valitsemme urakoitsijat toteutukseen ja vastaamme kokonaisrakentamisesta. Tämä kokonaisuus innostaa minua.

Vaikka työn kokeekin merkityksellisenä, ei se ole Jounille elämän tärkein asia – perhe ja ystävät antavat kuitenkin eniten.

Haluatko rakentaa hyvää yhdessä? 

Ota yhteyttä ja lähde rakentamaan kasvua yhdessä!

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Attendo Kartanokoti

Attendon Kartanokoti aloitti toimintansa Lappeenrannassa

Attendolle Lappeenrantaan valmistunut Kartanokoti tarjoaa ympärivuorokautisia ja yhteisöllisiä asumispalveluita mielenterveyskuntoutujille. Se on jo 30. Hoivarakentajien ja Attendon yhteistyön tuloksena rakennettu erityisryhmien palvelukoti.

Ota yhteyttä

Siitä yhteisen hyvän kasvattaminen alkaa!