Vuorovaikutus ja tiivis yhteistyö näkyvät hoivakoti Villa Sipriinassa — Onnistunut hoivakotihanke rakentuu saumattomasta luottamuksesta

maalis 9, 2022 | Aistiystävällisyys, Asiakaskokemukset, Hoiva- ja palvelurakennukset

Yksilöllistä rakentamista asiakasta kuunnellen

Kirkkonummella sijaitseva kehitysvammaisten hoivakoti Villa Sipriina toteutettiin yhteistyössä Hoivarakentajien kanssa. Villa Sipriinan toimitusjohtaja Anu Harttunen-Rytkönen on erittäin tyytyväinen hyvään vuorovaikutukseen, joka Hoivarakentajien kanssa on toiminut erinomaisesti koko rakennusprosessin ajan. 

Yhteistyö ja vuorovaikutus on ollut sujuvaa ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien. Vaikka olen hoiva-alan yrittäjänainen, olen erittäin kiinnostunut rakentamisesta ja kiinteistötekniikasta. Jännitykseni rakennusalan asenteita kohtaan osoittautui turhaksi, minuun on suhtauduttu arvostavasti ja kuunnellen.

Harttunen-Rytkönen osallistui henkilökunnan ja asukkaiden kanssa tiiviisti hoivakodin suunnitteluun.  

Ideoimme juuri meitä palvelevia, tavanomaisesta poikkeavia ratkaisuja. Esimerkiksi halusimme hoivakotimme huoneisiin yhteisten tilojen rauhallisuutta lisäävät, sisäänpäin aukeavat ovet. Tyypillisistä hoivakotiratkaisuista poiketen onnistuimme myös toteuttamaan Villa Sipriinaan tilan keskelle sijoittuvan avokeittiön ruoanvalmistusta varten.

Hoivarakentajat huomioi erittäin joustavasti kumppaninsa yksilölliset tarpeet ja toimintaympäristön. Hoivakotihankkeessa vallitsi molemminpuolinen luottamus osaamiseen.

– Oli erittäin tärkeää, että saatoimme osallistua ja puuttua asioihin. Sain muun muassa aktiivisesti vauhdittaa eri lupaprosessien etenemistä, tunnenhan hyvin paikkakunnan ihmiset ja toimijat. Saimme Kirkkonummen kunnalta, naapureilta sekä omalta valvojaltamme erittäin positiivista palautetta projektin kulusta. 

Harttunen-Rytkönen kokee erityisen hyväksi sen, että rakentamisaikana hän pääsi asukkaiden kanssa käymään työmaalla.  

– Työmaakäynnit olivat tärkeä osa hanketta, joka oli mitä suurimmassa määrin henkilökunnan ja asukkaiden prosessi. Rakennettiinhan Villa Sipriinan myötä heille työpaikkaa ja uutta kotia. Työmaavierailut lujittivat yhteisöllisyyden tuntua ja juurtumista tulevaan kotiin. Oli erittäin hienoa, että pääsimme katsomaan työn etenemistä. 

Hoivarakentajat kantaa vastuun takuukorjauksista 

Suunnittelun ja rakentamisen ohella toimivaan yhteistyöhön kuuluu taiten hoidettu takuuprosessi. Anu Harttunen-Rytkönen kokee tässäkin erityisen arvokkaaksi avoimen vuorovaikutuksen.  

Olen kokenut, että Hoivarakentajille on tärkeää saada asiat sujumaan. On erityisen tärkeää tietää, että Hoivarakentajien ihmiset ovat lähellä. Kaikissa asioissa voi ottaa yhteyttä ja ennen kaikkea Hoivarakentajien ammattilaisiin saa yhteyden. Tämä ei ole rakentamisessa ja kiinteistöhuollossa mikään itsestäänselvyys, Harttunen-Rytkönen kokemuksesta käsin toteaa.

Takuukorjausten suhteen hän painottaa samaa luottamusta, johon suunnittelu ja rakennustyö nojasi. 

– Jos korjattavaa on ilmennyt, siihen on puututtu. Ammattitaitoinen tiimi on tukenamme, voimme kysyä vastuuhenkilöltä vaikkapa mieltämme askarruttavista, teknisistä asioista. Esimerkiksi paikallisen vesitornin korjaukset muuttivat vedenpainetta aiheuttaen meillä sprinklerihälytyksiä. Toisin kuin muissa kaupungin kohteissa, tilanne korjaantui Villa Sipriinassa ilman, että paloviranomaisten tarvitsi tulla paikalle. Luotan siihen, että kaikki takuukorjaukset hoituvat yhtä hyvin kuin koko prosessi tähän asti.

Joonas Saarela, Suomen Talokeskus Oy:stä on tehnyt yhteistyötä Hoivarakentajien kanssa valvojan roolissa useamman vuoden ajan.  

– Valvojana pidän tärkeänä, että tilat ovat käyttäjälle mieluisat sekä toimivat. Koen, että Hoivarakentajien kanssa tässä on onnistuttu monessa kohteessa hyvin. Erityisen hyvin yhteistyö Hoivarakentajien kanssa on toiminut takuutöissä, Saarela kiittelee. 

Hoivarakentajien projekti-insinööri Timo Hämäläisen mukaan Hoivarakentajien tavoitteena on rakentaa asiakkaan kanssa toimiva vuorovaikutus, aidosti kuunnella ja ymmärtää asiakasta.

– Kokonaisvastuurakentajana osallistumme ensin koko rakennusprosessiin ja kohteen valmistumisen jälkeen olemme myös takuuajan aktiivisesti mukana. Mahdolliset tilaajan kanssa kirjatut puutteet korjataan takuutöinä. Tehtävämme on vastata siitä, että takuukorjaukset hoituvat mallikkaasti. Haluamme saada asiakkaamme takuuasioissakin tyytyväiseksi, Hämäläinen kuvailee. 

Asukkaat ja vieraat ihastelevat hirren kodikkuutta

Villa Sipriinan hoivakoti on toteutettu kotimaisesta hirrestä. Hirsi on rakennusmateriaalina ylittänyt Anu Harttunen-Rytkösen mielestä kaikkien odotukset.  

Hyvä ja terveellinen sisäilma on Villa Sipriinassa tärkeä asia. Aistiystävällisyys oli meille kokonaan uusi sana, mutta sen merkitys on nyt hirsikiinteistön myötä vahvasti konkretisoitunut.  

Asukkaat ja hoivakodin vierailijat, joita tulee naapurikaupungeista saakka, ihastelevat tilojen miellyttävää äänimaailmaa ja kodikkuutta.  

On ilo esitellä Villa Sipriinassa käyville vieraille kiinteistöä ja sen toimivia ratkaisuja. Vaikka muutimme upouuteen kiinteistöön, onnistuimme säilyttämään Villa Sipriinan alkuperäisen hengen.

 

Tutustu vastuulliseen hoivarakentamiseen

Hoivakoti, jonka aistiystävälliset ja arkea helpottavat ratkaisut ylläpitävät toimintakykyä ja keventävät hoitotyötä. Lataa vastuullisen hoivarakentamisen opas ja lue, miten me rakennamme.

Tutustu vastuulliseen hoivarakentamiseen

Hoivakoti, jonka aistiystävälliset ja arkea helpottavat ratkaisut ylläpitävät toimintakykyä ja keventävät hoitotyötä. Lataa vastuullisen hoivarakentamisen opas ja lue, miten me rakennamme.