Oulun uusi Oppikylä herättää huomiota: kerää valtavasti työ- ja koulupaikkakyselyitä

loka 19, 2021 | Artikkelit, Koulut

Haave pedagogisesti toimivista ja aistiystävällisistä koulutiloista kävi hiljattain toteen, kun Oulun kristillisen peruskoulun ja päiväkoti Verson uudet tilat avasivat ovensa syksyllä 2021. Hoivarakentajien Oppikylä-konseptilla toteutettu uusi koulu on herättänyt alueella huomiota: kyselyitä koulu- ja päiväkotipaikoista on tullut enemmän kuin pystytään tarjoamaan. Oulun kaupungin opettajapulasta ei ole näkynyt merkkejä Oppikylässä; uudet hirsiset tilat ovat osoittautuneet kilpailueduksi työmarkkinoilla, sillä kouluun on satanut hakemuksia. 

Opettajien mukaan kontrasti vanhoihin koulutiloihin on valtava

Hoivarakentajien Oppikylä-konseptin mukaisesti toteutettu uusi hirsikoulu on rakennettu käyttäjiensä tarpeet edellä; pedagogisiin suunnittelutyöpajoihin on osallistunut yhdessä arkkitehtien kanssa koko koulun väki. Uudet, hirsiset tilat ovat herättäneet lähialueella valtavasti kiinnostusta ja saaneet käyttäjiltään innostuneen vastaanoton. “Joka aamu on mukavaa tulla tuosta ovesta sisään ja aloittaa aamun työt”, varhaiskasvatuksen opettaja Mikael Estabrook toteaa. “Tyytyväistä palautetta on tullut henkilökunnan suunnalta. Olemme ennen toimineet vanhoissa kouluissa ja kontrasti on valtava”, peruskoulun apulaisrehtori Petri Ojala kertoo. 

Ojalan mukaan arvostusta on kerännyt erityisesti puhdas sisäilma, akustiikka sekä koulutilojen monikäyttöisyys ja muokattavuus. Kolmen opetusasteen rinnakkaiselo sujuu mutkattomasti, kun esimerkiksi siirtymätilanteet on huomioitu suunnittelussa. “Sisääntulojen hyvän sijoittelun ansiosta luokkien eteen ei tule virtausta”, rehtori Mikko Saukkonen kiittelee. 

Kouluarki toimii mukavasti opetuksen tarpeiden mukaan muokkautuvissa tiloissa

Opettajien osallistuminen koulun suunnitteluun ilmenee nyt arjen toimivuutena, kun jokainen yksityiskohta on optimoitu koulupäivien sujuvuuden kannalta. Aamuisin ja välituntien jälkeen takit ja kengät jätetään heti tilavaan eteistilaan, joten luokkien välissä olevat aula-alueet on saatu valjastettua pienryhmä -ja opetuskäyttöön Oppitoreiksi. “Kuljeskellessani päivän aikana talossa huomaan, että kesken oppitunnin oppitorit on otettu käyttöön. Osa tekee ryhmätöitä, toiset opiskelevat opettajan johdolla luokkatiloissa, tai sitten opettaja on siirtynyt opettamaan oppitorille”, Saukkonen kuvaa koulun arkea.

Luokkatilojen muunneltavuus mahdollistaa myös oppilaslähtöisten, pedagogisten ratkaisujen käyttöönoton. Esimerkiksi kakkosluokalla toimii yhteisopettajuusmalli, jossa päivän mittaan jakaudutaan taitotasojen ja erilaisten opetustarpeiden mukaisiin pienryhmiin. Kahden luokkatilan seinät avautuvat luokkien välissä olevaan pienryhmätilaan, joten kahta luokkaa voidaan yhdistää tai sulkea päivän mittaan. 

Ojala kuvailee koulun tunnelmaa kodikkaaksi. “Hirsi tuo kouluun lämpöä. Myös vierailijoilta on tullut palautetta, että täällä on kotoisa tunnelma.” Saukkonen on samaa mieltä ja lisää hirsiseinän olevan visuaalisesti rauhoittava materiaali. Uudet koulutilat ovat lisänneet myös opettajien viihtyvyyttä. “Viihtyvät niinkin hyvin, että heitä pitää hätistellä kotiin”, Ojala vitsailee. Saukkonen kertoo koulun saaneen runsaasti työhakemuksia syksyn mittaan: “Moni ymmärtää, että tämä koulu tulee kasvamaan tulevaisuudessa ja täällä on hyviä opettajan paikkoja auki. Monet haluavat olla hyvissä ajoin liikenteessä.”

Päiväkotielämää aistiystävällisten hirsiseinien suojissa

Päiväkoti Verson johtaja Marja-Liisa Marttila kertoo kokevansa kiitollisuutta uusista tiloista, joissa vietetään päiväkotiarkea aistiystävällisessä sisäilmassa. “Kyllä sen heti tunsi, että täällä voi hengittää eri tavalla kuin vanhoissa tiloissa”, hän toteaa ja kertoo huomanneensa myös vanhempien arvostavan terveellistä sisäilmaa valitessaan päiväkotipaikkaa lapsilleen.

Sekä Marttila että Estabrook kertovat lasten ottaneen tilat vastaan ilolla. “Huoneet ovat selkeitä ja avaria, leikkitilaa riittää. Paikasta toiseen pääsee helposti”, Estabrook kertoo. Marttila nimeää peuhutilan lasten lempipaikaksi. “Joka päivä he kysyvät, että milloin päästään peuhutilaan”, Marttila naurahtaa. Itse hän arvostaa erityisesti päiväkodin jakotiloja. “Jakotilojen ansiosta pienryhmätoiminta toimii sujuvasti ja luonnollisesti. Ei tarvitse etukäteen sopia menettekö te tuonne ja voidaanko me tulla tänne, tai kuka ulkoilee milloinkin”. Estabrook mainitsee hyvän akustiikan näkyvän lasten leikeissä. “He pystyvät keskittymään leikkiin paremmin, kun taustahälyä ei ole.” 

Uusi päiväkoti on huomattu myös työnhakijoiden keskuudessa. Marttilan mukaan Oulun kouluissa on yleisesti ottaen vaikea tilanne opettajien löytämisen suhteen, mutta se ei ole näkynyt uudessa kristillisessä päiväkodissa tai peruskoulussa. “Hakemuksia ja soittoja on tullut pitkin syksyä”, Marttila kertoo tyytyväisenä. 

Uusi Oppikylä on tuonut mukanaan pöhinää alueelle

Uusi Oppikylä on huomattu lähialueella ja herättänyt laajaa kiinnostusta vanhemmissa. “Siinä vaiheessa kun vanhemmat alkoivat varaamaan paikkoja tänne, lähti lähialueella käyntiin melkoinen pöhinä, joka käy edelleen. Meillä ei riitä enää paikat päiväkodissa, eilenkin tuli viisi soittoa. Vanhemmat ovat saaneet hyvää palautetta naapureilta, joten sana kulkee”, Marttila kertoo. Myös peruskoulun puolella tilanne on Ojalan mukaan sama: “Kysyntä on ollut valtava, emmekä ole edes voineet ottaa kaikkia halukkaita mukaan.” 

Koulun suosio ja kasvavat oppilasmäärät ennakoitiin jo suunnitteluprosessissa, jossa huomioitiin tulevaisuuden mahdollinen laajennustarve. Vaikuttaa siis siltä, ettei alueelle syntynyt vipinä tule ainakaan hiljentymään lähivuosina. 

 

Tutustu vastuulliseen koulurakentamiseen

Koulu, jossa tilat eivät rajoita toimintaa vaan ohjaavat yhteisölliseen, vuorovaikutukselliseen oppimiseen. Lataa vastuullisen koulurakentamisen opas ja lue, miten me rakennamme.

Tutustu vastuulliseen koulurakentamiseen

Koulu, jossa tilat eivät rajoita toimintaa vaan ohjaavat yhteisölliseen, vuorovaikutukselliseen oppimiseen. Lataa vastuullisen koulurakentamisen opas ja lue, miten me rakennamme.