Siirry suoraan sisältöön
Artikkelit

Kokemuksia suunnittelutyöpajasta

Oulun kristillinen peruskoulu ja päiväkoti on esimerkki osallistavasta suunnittelusta. Henkilöstö osallistui työpajaan arkkitehtien ja suunnittelijoiden kanssa.

2 min lukuaika
Kokemuksia suunnittelutyöpajasta

“Nämä ammattilaiset osasivat kysyä meiltä oikeita kysymyksiä. Koko porukka otettiin mukaan ja käärittiin hihat.”

Anssi Lautamo, Oulun kristillisen peruskoulun luokanopettaja

Asiantuntija iloitsee oikeasta osallistamisesta

Oulun Oppikylän suunnittelu oli malliesimerkki osallistavasta suunnittelusta. Oulun kristillisen peruskoulun ja päiväkodin henkilöstö istui konkreettisesti samaan työpajapöytään arkkitehtien ja suunnittelijoiden kanssa. Suomen johtavat oppimisympäristöasiantuntijat Marko Kuuskorpi ja Julianna Nevari olivat mukana tuomassa arvokasta tietotaitoaan käytäntöön.  ”Asiantuntijalle tuottaa hyvän mielen, kun opettajat kokevat tulevansa osalliseksi tähän prosessiin. Käyttäjälähtöinen suunnittelu ei ole sitä, että kuunnellaan, mitä arkkitehti on suunnitellut, vaan osallistetaan oikeasti”, itsekin opettajana ja rehtorina toiminut Kuuskorpi kertoo.

Opettajat kokevat tulevansa aidosti kuulluiksi

”Ehdottomasti yllätti, että koko porukka otettiin mukaan, käärittiin hihat ja oikeasti haluttiin tietää”, kertoo koulun monitoimimies, luokanopettaja, teknisen työn ja kuvataiteen opettaja Anssi Lautamo. ”Kyllä sen huomaa, että he ovat todellisia ammattilaisia. Me olemme opettajia, ja vaikka järjestellään tiloja itse, niin se on eri asia. Opettamisessa on aina kysymys siitä, että osataan kysyä oikeita kysymyksiä, jolloin omaa ajattelua on helppo kehittää. Nämä ammattilaiset osasivat kysyä meiltä oikeita kysymyksiä.”  Lautamo iloitsee mahdollisuudesta päästä suunnittelemaan uutta hirsikoulua: “Äärimmäisen mielenkiintoista ja sopivasti epämukavuusalueella olla mukana tässä. Uuden koulun tulo jännittää, mutta ei huolestuta. Varmasti ainutkertaista koko elämässä päästä mukaan ison kouluprojektin suunnitteluun tällaisella tasolla.” Jokaista opetustilaa hiottiin niin kauan, että siinä toimivat opettajat olivat tyytyväisiä. Esimerkiksi teknisen työn opetustilan suunnitteluun otettiin vielä ylimääräinen työpaja. Rakentajan edustaja muistelee huippuhetkenä opettajan spontaania huudahdusta opetustilan pohjapiirustuksen äärellä: ”Nyt siitä tulee hyvä!”

Hirsikoulua odotetaan jo innolla

Oppikylä-ilmiö näkyy jo innostuksena koululaisten keskuudessa. ”Oppilaat ovat kyselleet, voisiko uuteen kouluun päästä tutustumaan”, opettajat kertovat. Tutustumiskäynti on tiedossa, kun hirsiseinien sisällä alkaa olla jotakin näytettävää.  Kun oppilaat syksyllä 2021 kirmaavat kellonsoiton tahdissa avaraan, valoa ja raikasta ilmaa tulvivaan hirsikouluun, nähdään, millaisia oppimis- ja opetustapoja uudet, joustavat tilat mahdollistavat. Varmaa on ainakin se, että sodanjälkeisen kouluarkkitehtuurin perään ei silloin kysele kukaan.

Ota yhteyttä

Siitä yhteisen hyvän kasvattaminen alkaa!